De ce nu rezistă afacerile de familie?

Povestea unui business condus din tată în fiu unde se transmit din generaţie în generaţie expertiza, capitalul şi cota de piaţă este de multe ori prea frumoasă pentru a fi adevărată.

În realitate, nu foarte multe afaceri preluate de copii supravieţuiesc iar în ceea ce priveşte transferul către generaţia nepoţilor cifrele sunt de-a dreptul dezamăgitoare. Potrivit Ziarului Financiar, datele arată că doar 30% din companiile de familie rezistă tranziţiei către a doua generaţie, iar 15% din ele rezistă celei de-a treia generaţii. „Se spune că prima generaţie construieşte, cea de-a doua creşte ceea ce s-a construit, iar cea de-a treia distruge“, spune Peter English, global leader în cadrul EY Family Business Center of Excellence, citat de cotidianul financiar.

Să fie doar o chestiune de mentalitate? Poate că prima generaţie a fost împinsă din spate de dorinţa de reuşită şi motivaţii strict financiare, următoarea a preluat expertiză şi a putut compensa diluarea acestei motivaţii pentru că a avut şansa să crească împreună cu afacerea de familie dar la a treia generaţie dorinţa de a reuşi în afaceri a fost probabil estompată de luxul şi lipsa de orizont în care trăiesc o parte din copiii de bani gata.

Este posibil însă ca eşecul celei de a treia generaţii să aibe şi cauze obiective care ţin de specificul business-ului în cauză. Pieţele se pierd nu doar din lipsa de implicare 100% a managementului ci şi din inadecvarea la progresul tehnologic. Vezi Nokia, fostul lider al industriei telefoanelor mobile clasice („cu butoane”), care nu a reuşit să intuiască expansiunea tehnologiei smartphone iar divizia sa de telefoane a sfârşit preluată de Microsoft pentru a nu falimenta.

Focalizarea pe performanţă şi eficienţa managementului pot duce la expansiunea unei afaceri dar dacă toate astea nu sunt dublate de dorinţa de inovare şi flexibilitate atunci tot business-ul se poate dovedi un frumos castel de nisip. În consecinţă, dezinteresul sau incompetenţa nu sunt singurele explicaţii ale declinului afacerilor în generaţia a treia a managementului, la fel de bine le poate prăbuşi cramponarea de fostul model de succes din raţiuni sentimentale care să ţină de „tradiţia familiei”. Cum să schimbi obiectul de activitate dacă afacerea e moştenită de la bunicul şi tatăl tău a lucrat la rândul său acolo încă din adolescenţă?

Eşecul rezultat din lipsa de flexibilitate ameninţă orice tip de afacere, de la cele de buzunar la giganţii care sunt lideri de piaţă. O firmă de termopane poate suferi după saturarea pieţei, brokerajul de credite aproape dispăruse între 2008-2012, agenţiile imobiliare au falimentat masiv după expansiunea internetului precum publicaţiile pe hârtie după extinderea reţelelor sociale, etc. Schimbarea a devenit cea mai importantă constantă a lumii în care trăim iar cine nu se adaptează moare.

citește mai departe

Încearcă și:

Adaugă comentariul tău folosind Facebook