Diferenţă de preţ=diferenţă de calitate?

Cine contemplă taxiurile cu 3,5 lei/km de la Aeroportul Otopeni nu înţelege cum poate supravieţui oferta în condiţiile în care taxiurile cu tarif normal, de 1,4 lei/km, sunt doar la câteva zeci de metri şi o comandă distanţă.

Sistemul implementat la aeroport pentru comanda taxiurilor cu tarif normal e simplu: există un soi de automat unde utilizatorul bifează compania dorită şi apoi se eliberează un bon care indică numărul comenzii şi numărul maşinii ce urmează să sosească. Astfel, în câteva minute, te urci într-un taxi şi pleci fără teamă că suma solicitată în final va fi cât o mică investiţie.

Cu toate astea, în ciuda faptului că oricine poate comanda un taxi la preţ decent, imediat ce ieşi din aeroport dai cu ochii de maşinile cu tarif de 3,5 lei/km ce aşteaptă cuminţi în faţă (maşinile cu tarif de 1,4 lei/km trebuie comandate din interiorul Aeroportului şi asteapta într-o parcare comanda).

Cum de pot coexista cele două oferte având în vedere că vorbim de o diferenţă de preţ de la simplu la mai mult decât dublu iar lungimea medie a unei curse de la aeroport nu e deloc de neglijat? Am întrebat într-o zi taximetristul care mă preluase după o comandă prin aparatul din interiorul aerportului şi am aflat că sunt ore în care cele câteva zeci de maşini care aşteaptă comenzile în parcare nu fac faţă cererii. Sunt situaţii (de pildă miercuri 22 martie între 18,20-18,40 aterizau trei avioane) în care sunt mult mai multe comenzi decât maşini cu tarif normal disponibile şi cine nu mai are chef să aştepte după ore bune petrecute în aeroportul de plecare, în avion şi apoi la verificarea documentelor după sosire ia o astfel de maşină cu tarif de 3,5 lei/km.

Cu alte cuvinte, oferta de 3,5 lei există mai mult pentru orele de vârf, când aterizările se suprapun...În restul timpului şoferii cu suprapreţ primesc comenzi mai mult din întâmplare (câte un turist străin neatent sau un călător autohton pentru care cele câteva zeci de lei în plus nu contează).

Morala? Diferenţa de preţ nu înseamnă neapărat diferenţă de calitate ci poate veni şi din distorsiunile dintre cerere şi oferta.

citește mai departe

Încearcă și: