• Teste
  • Pontul
    Săptămânii
  • Resurse
  • Evenimente
  • Calculatoare
  • Știri

Partea costisitoare a mediului online

27 Dec 2017
Banii tăi

Constatarea tristă este că internetul nu oferă doar informare și comunicare ci și infinite pretexte de shopping tot mai greu de evitat.

Ați putea să va desprindeți câteva zile de omniprezentul internet (cel de pe laptop, desktop, mobil, tabletă, televizor...)? Știu că mulți ar răspunde clătinând din cap iar cea mai nimerită scuză pentru această dependență este posibilitatea informării și șansa conectării permanente cu grupul de prieteni. Deci platforme sociale și răsfoitul în principal a site-urilor de știri.

Ați încercat să citiți însă o carte pe net? N-o să reușiți prea ușor pentru că e obositor să răsfoiești pagini în fața ecranului, nu prea te poți concentra cum ai face-o în fața unei cărți clasice. Și nici analizele ample n-o să vă rețină prea mult atenția, focalizarea suferă pe net. Sigur, pentru rețelele sociale mulți dau semne că au resurse inpuizabile de timp și energie dar ei reprezintă, din fericire, încă o minoritate (sunt mai ales adolescenți și foarte tineri posesori de conturi Facebook, preocupați mai ales să se pozeze în ipostaze noi pentru a-și schimbă „status”-ul). Foarte mulți, după ce frunzăresc site-urile de știri și văd ce au mai spus amicii din lista Facebook se apucă gospodărește de...căutat oferte de shopping. Iar din acest motiv internetul a umflat spectaculos afacerile retailerilor online.

Iluzia că frunzărind netul vei descoperi în cele din urmă combinația perfectă preț/specificații pentru produsele și serviciile visate este tot mai frecventă. Spun iluzia pentru că de cele mai multe ori există detalii imposibil de controlat (reduceri forțate menite să păcălească, probleme în ceea ce privește calitatea care nu sar în ochi privid imaginile photoshop-ate de prezentare, etc). Iar apetitul pentru achiziții „avantajoase” se poate autoalimenta până la dependență. Până la urmă, parcă e mai bine să iei ceva mai scump atunci când ai adevărată nevoie, cu cash, fără să sapi ore întregi printre ofertele online, decât să cumperi cu cardul o sumedenie de lucruri mai ieftine care par ocazii de ne-re-fu-zat (după ce le-ai comparat și răscomparat în studii de piață improvizate ad-hoc) dar de care nu ai neapărată nevoie.

Internetul a nivelat foarte mult marjele de profit pentru comercianți producând multe falimente din partea celor care n-au putut să-și optimizeze costurile dar reversul medaliei pentru consumatori este că acesta reprezintă de asemenea un pretext de stimulare eficientă a consumului compulsiv. Concluzia? Mai puțin internet folosit haotic pentru oferte/promotii, mai multe economii și un buget al familiei mai echilibrat. 

(Cristian Dogaru)

 

ÎNTREABĂ EXPERTUL

Întreabă expertul

Ai întrebări? Avem răspunsuri!

ABONARE LA NEWSLETTER

Newsletter

Abonare la Newsletter