De ce sunt interesaţi retailerii de review-uri

Ni se întâmplă deseori după ce am făcut cumpărături online să primim pe mail rugămintea de a scrie o scurtă prezentare a produsului pentru site-ul furnizorului.

În aparenţă nimic mai inofensiv-ce poate fi rău în a împărtăşi cu alţi posibili cumpărători primele tale impresii? O părere sinceră a unui cumpărător precedent poate cântări greu în decizia de a lua la rândul tău produsul respectiv. Am observat însă un mic detaliu: invitaţiile de scrie review-uri vin în primele 2-3 zile de la cumpărarea produsului, deci câtă vreme entuziasmul cumpărătorului e în plină manifestare.

Ori, câţi nu s-au bucurat intens în primele zile de ultimul gadget achiziţionat pentru a se plictisi apoi destul de repede de acesta? Entuziasmul nu ţine mult, indiferent de ce ne cumpărăm şi indiferent de preţul/specificaţiile produsului în cauză. Invitaţia de a scrie o prezentare a produsului vine deci la timp pentru a prinde cea mai bună impresie a cumpărătorului în prezentarea pe care acesta o va face produsului aşa că este de fapt un cârlig de marketing pentru alţi posibili cumpărători.

Răsfoind mai multe secţiuni de review-uri a doua observaţie care îţi sare în ochi este că mai niciodată nu găseşti produse la care ponderea celor care au păreri predominant negative să fie dominantă. De exemplu, dacă ratingul maxim este de 5 stele, rareori vei găsi un scor mai mic de 2-3 stele pentru respectivul produs, ceea ce denotă că retailerul are câteva pârghii la dispoziţie pentru a influenţa părerile negative ale clienţilor. Fie cenzurând supărarea unora, eventual exprimată neacademic, fie adaugad păreri încântate din partea unor clienţi fictivi pentru a îmbunătăţi media.

Să însemne asta că n-ar trebui să mai băgăm în seamă secţiunile de review-uri? Nu neapărat. Să ne concentram însă pe defectele care apar repetat în aceste prezentări (dacă mulţi le-au remarcat e probabil ceva real la mijloc) şi mai puţin pe părerile entuziaste dar neargumentate. Şi dacă ţinem neapărat să scriem la rândul nostru o prezentare de produs s-o facem la mai multe săptămâni de la cumpărarea acestuia, când toate impresiile-bune sau mai puţin bune-au avut timp să se cristalizeze.

citește mai departe