Cum se transmite reducerea TVA

Scăderea TVA de la 24% la 19% de la începutul anului viitor se va transmite diferit în prețuri, în funcție de comercianți și prestatorii de servicii. Furnizorii de utilități, “cenzurați” de prevederile contractuale și reglementatori, vor fi cei mai disciplinați. 

Un comerciant poate fi tentat să rețină o parte din scăderea TVA practicând anumite rotunjiri. Adaosul său comercial este variabil iar algoritmul îl fixează chiar afaceristul în cauză. Dacă TVA se reduce cu 5%, un retailer ar putea fi înclinat, mai ales dacă nu este presat prea tare de concurență, să oprească o parte din această reducere de prețuri și să transfere restul clientului final. Mai exact, dacă un produs costă cu TVA 124 lei (100+24) iar TVA scade la 19%, noul său preț la raft ar urma să fie 119 lei. Comerciantul poate rotunji însă la 120 lei iar clientul va fi oricum destul de mulțumit că a luat cu 4 lei mai ieftin decât anterior scăderii taxei pe valoarea adăugată. 

Există însă zone în care aceste rotunjiri sunt mai greu de operat. E vorba de furnizorii de utilități care au tarife reglementate sau stabilite contractual iar o creștere a acestora ar trebui aprobată de ANRE (pentru companiile din distribuțiile de electricitate și gaze), consiliile locale (furnizorii de apă) sau chiar clienți (furnizorii de telefonie/internet/televiziune prin cablu ar trebui să ceară acordul clienților pentru majorarea tarifelor iar aceștia au dreptul să rezilieze contractele dacă nu sunt de acord). 

Trăgând linie, cea mai fidelă transpunere în practică a reducerii TVA din 2016 se va simți în facturile utilităților iar rotunjirile în defavoarea clienților ar putea să apară în zonele unde nu există contracte de furnizare cu prețuri prestabilite sau reglementate (hipermarketuri, magazinele “de la colț”, etc). 

 

25.06.2015

  

citește mai departe

Încearcă și: