Mai e nevoie de ziariști?

În primul rand, La multi ani! Sper ca 2018 să vă aducă acea siguranță financiară de care tot încercăm să vorbim aici. Siguranță financiară sau educație financiară, noțiuni pe care mai toată presa din România încearcă să le promoveze, fără ca rezultatele să fie vizibile.  Dupa ce am tot citit zilele astea articole de aici , nu am avut încotro decât să recunosc că de vină nu e cititorul, ci de cele mai mult ori chiar ziariștii. Pentru că presa trebuie să se schimbe din rădăcini și puțini jurnaliști înțeleg asta. Câteva tendințe în presă, la care deja asistăm și altele la care vom asista in acest an:

În anul 20017 a crescut neîncrederea în mass media, asta e clar. Oamenii au început ăa ignore faptele și tot ce le provoaca disconfort legat de politică. E ca pe Facebook- fiecare cu bula lui- toți vor să citească știri care să le confirme ideile.

 Atacurile politice asupra jurnalismului seamănă foarte mult cu o tehnică de propagandă descrisă într-un raport RAND din 2016 privind campaniile de dezinformare ale Kremlinului, scopul lor fiind acela de a "distra, induce confuzie și de a copleși audiența", astfel încât, în cele din urmă, oamenii să renunțe la ideea că pot află vreodată adevărul.
 
 Fenomenul nu este nou; politicienii au atacat mereu jurnalismul care era în dezacord cu ei. Noutatea este că atacul nu se mai referă la un anumit articol de presă, temă, ci la jurnalismul însuși.

  •  Scepticism și credulitate

  În acest context, după post adevăr și relativizare, apare scepticismul. Știrile vor fi citite cu scepticism. Pe lângă scepticism, aș adaugă și credulitatea extremă. Site-urile de știri si acele ziare care distribuie falsuri și teorii ale conspirației vor continuă să crească, cu efecte din ce în ce mai periculoase pentru că manipularea atenției nu a fost niciodată mai ușoară.
 
 Punctul slab al social media-încapacitatea de a asigură autenticitatea comunicării și interacțiunii-va continuă să fie exploatat  în 2018 și va deveni mult mai rău. Ne putem aștepta să apară campanii masive care nu au nimic în comun cu normalitatea, campanii care vor ”întoarce” adevărul către ne-adevăr.
 
 Dezinformarea vizuală va deveni mult mai răspândită, pentru că vizualul are puterea de a declanșă instantaneu emoțiile, împiedică reacțiile critice și este consumat direct din Feed. Viziualul este și mult mai greu de monitorizat și analizat computațional.
 

  • Separarea socialului de media

 
 Pe măsură ce utilizatorii migrează către sisteme închise, consumul media va deveni un comportament separat, intenționat. Platformele păr să anticipeze această schimbare. Facebook a testat un feed numai cu știri.
 
 Știrile devin ceva ce vom înghesui între alte activități-așteptăm un autobuz sau mergem cu autobuzul/metroul, așteptăm să ne întâlnim cu cineva.
  Cum să ajungi la cititori în aceste momente e o provocare pentru orice ziarist. Ecranul telefonului e un spațiu aglomerat cu notificări, emailuri, facebook, whatsapp, site-uri de știri,
 În 2018, nu va fi suficient ca ziaristul să se gândească mai întâi la mobil, ci va trebui să se întrebe permanent: Cum pot oferi știri convingătoare pentru acest public captiv?

  • Alte predicții sunt legate de apariția unui echilibru între informații și viață personală

 Cititorii vor caută direct surse de știri în care au încredere.
 O mai mare conștientizare a impactului dependenței de tehnologie va determină mai mulți cititori să dezinstaleze aplicații de pe telefoanele, să pună pe 'mute' notificările, chiar să renunțe la telefon sau tehnologie pe anumite perioade de timp
 Cititorii vor deveni tot mai obosiți de acoperirea neîntreruptă a administrației Trump în SUA, posibil de acoperirea guvernării PSD în România
 Experimentele video live vor continuă în 2018  
 Știrile se vor integra mai bine cu dispozitivele mobile  
 O schimbare radicală a temelor abordate se impune. Există prea multă replicare a aceluiași conținut-uneori chiar în cadrul aceleiași publicații
 Genurile tradiționale de știri: life, economie și sport vor începe să se destrame. Aceste domenii tematice reprezintă structură unui ziar de acum 100 de ani.
  În schimb, vor există experimente de genul Netflix, în care organizațiile încep cu ceea ce doresc utilizatorii și apoi înțeleg economia fiecărui domeniu pentru jurnalism.
 
 Drept urmare, va există o creștere a subiectelor foarte diferite care se deplasează dincolo de grupurile de interese, fie că este vorba de bio-hacking, minte sau de prelungirea vieții umane.
 Prin urmare, mare atenție de unde vă selectați informațiile legate de educația financiară. Noi vom face un efort pentru a ne adapta noilor vremuri, încercând să vă facem mai ușoară căutarea de informații sigure și de calitate. Contați pe asta!

Încă o dată, La Mulți Ani tuturor!

(Dan Popa)

citește mai departe

Adaugă comentariul tău folosind Facebook